Når det kommer til træning, føler du nogensinde, at dine resultater ikke passer til din indsats? Du ligger en stor del af din tid i træningscenteret, men din squat PR har stået stille og du kæmper for at opretholde formen.

Vi har alle hørt sætningen, “træn smartere, ikke hårdere.” Men hvad betyder dette? Her har du 5 måder at forbedre DIN træning.

Prioriter rigtigt

Bestem dit mål og træn for det. Det lyder ligetil, men tit understøtter folks træningsmetoder ikke deres fitness mål. Bare fordi du “føler forbrændingen” eller “the pump”, betyder det ikke at det er rigtig for dig. Hvis dine træningsprogrammer ikke er skræddersyede til at støtte dit mål, er de i bedste fald uhensigtsmæssige og i værste fald modvirker de dem!
Vil du være stærkere? Store og tunge vægte bør være i fokus. Skal du løbe et maraton? En kombination af lang, steady state på løbebåndet blandet med korte høje intervaller virker mod det mål. Du kan ikke både være en verdensklasse styrkeløfter og en champion distance løber. At træne hårdt for 2 forskellige mål, vil kun køre dig død, og ende med ikke at nå nogen af dem. “if you chase two rabbits you will catch noone”. Prøv i stedet at fokusere på ét mål og prioriter øvelser hertil.
Periodiser
For at bygge muskler og udvikle sin krop, er der brug for “overload”. Din træning skal hele tiden udvikles og gøres sværere, enten ved hjælp at mere vægt, flere gentagelser, eller længere varighed. Mens dette er helt essentielt, har kroppen også brug for tid til at lade musklerne hvile, og opbygge nye fibre. For at optimere din træning, brug perioder med lavere/højere intensitet. Dette kan gøres hvor man f.eks. 1 uge om måneden træner med mindre vægte end normalt. Eller ved at man i løbet af en uge, svinger mellem stor intensitet og lav intensitet.
Planlæg
Intet dræber et en god træning og din motivation som at vandre hvileløst rundt i træningscenteret, uden en plan for hvad der skal ske. Læg en realistisk plan for hvornår og hvor meget du kan træne. Læg både en langsigtet plan over flere måneder, hvor du har dit endelige mål i tankerne, og en kortere plan for, hvad du skal lave af øvelser de næste 2 uger. Hvor ofte skal hver muskel trænes, og hvilke øvelser skal jeg bruge til at træne disse? Det er vigtigt at vide og have planlagt, inden man står i centeret.
Har du svært ved dette, eller ved du ikke helt hvor du skal starte, kontakt os gerne på siden, og lad os hjælpe med din planlægning.
Tank op!
Mange glemmer at mad bruges ligesom benzin til en bil. Energien fra mad bruges til at få vores krop til at fungere. Det er vigtigt at huske, både hvis du vil tabe dig, men også hvis du gerne vil opbygge muskelmasse. Mad er vigtig i begge tilfælde, og fald ikke for den hippe trend og kast dig hovedkulds ud i en forfærdelig “ny & smart” kur eller diæt.
Optimer
En lille snack før og efter træning til at genopfylde energilageret går en lang vej i fitness. En snack før og efter træning kan forebygge skader og maksimere din træning, så gå ikke glip af de fordele der er ved en “pre-workout snack”.