Hvorfor skal jeg sove så meget, når jeg kunne træne i stedet?
Der er forskellige grunde til, at søvn faktisk er kritisk vigtigt for vores træning og almindelig sundhed.
Først og fremmest begynder dine muskler at reparere sig med det samme, når du stopper med at ødelægge dem (som er hvad vi gør når vi træner). Søvn har stor indvirkning på denne opbygning. Når man er træt bliver det også lidt for let at springe dagens træning over, fat i cookies og bestille en pizza i stedet for at lave et “rigtigt måltid”.
Vi har noget, der hedder sultehormoner. Ikke nok søvn vil påvirke sult og mæthedshormoner, leptin og ghrelin. Leptin er et hormon, der er lavet af fedtceller, der nedsætter din appetit. Ghrelin er et hormon, der øger appetitten, og spiller også en rolle i kropsvægt. I bund og grund fortæller disse hormoner dig, hvor sulten du er, og hvis du har fået for lidt søvn, vil din krop producere mere Ghrelin (øger din sult).
Så er der insulin, insulinniveauer kan falde op til 30% på bare fire dage med utilstrækkelig søvn. DETTE viser hvor vigtigt søvn er! Gør det til et mål og en vane at sove mindst otte timer hver nat. Du kan gøre alt rigtigt, men hvis du ikke får nok søvn, vil dine resultater kun være tæt på middelmådige. Planlæg at sove, og vid, hvor vigtigt det egentlig er.